خانه / وبلاگ و مقالات / معایب و مزایای سرمایه گذاری در ملک (مسکن و زمین)

معایب و مزایای سرمایه گذاری در ملک (مسکن و زمین)

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ مقالات

مزایای سرمایه گذاری در ملک

یکی از بازارهای محبوب برای سرمایه گذار داخلی، بازار املاک است. خرید زمین و مسکن برای سرمایه‌ گذاری روشی متداول برای سرمایه‌داران است و آمارها نشان داده که در طول زمان و نسبت به تورم، بازدهی خوبی نیز از این روش حاصل می‌شود. تقاضا برای مسکن همیشگی است و از طرف دیگر، عرضه مسکن به عرضه زمین مناسب وابسته است و در نتیجه، با محدودیت‌هایی مواجه است. همین امر باعث می‌شود تا قیمت مسکن فارغ از نرخ تورم، همواره شیب صعودی داشته باشد. البته همه‌چیز به همین اندازه ایده‌آل نیست. بگذارید ابتدا نگاهی عمیق‌تر به تفاوت‌های دو بازار زمین و مسکن داشته باشیم.

به نظر شما مزایای سرمایه گذاری در ملک و زمین چیست؟ آیا معایب سرمایه گذاری در مسکن و خانه را می‌دانید؟ با بررسی مزایا و معایب سرمایه گذاری در املاک همراه دونگی باشید.

فهرست مطالب:

زمین یا مسکن؟ کدام گزینه برای سرمایه‌گذاری بهتر است؟

واقعیت این است که نمی‌توان به صورت قطعی یک گزینه را از دیگری بهتر در نظر گرفت. بسته به شرایط و اینکه چه مواردی مد نظر شما قرار دارد، هر کدام از زمین و مسکن، گزینه‌های خوبی برای سرمایه‌گذاری هستند. در نتیجه اگر به فکر سرمایه‌گذاری در بازار املاک هستید، به دنبال گزینه مناسب بگردید. بگذارید نگاهی به تفاوت‌های این دو دارایی داشته باشیم.

معایب سرمایه گذاری در مسکن

نکات مثبت و منفی سرمایه‌گذاری در مسکن

وقتی شما خانه‌ای را خریداری می‌کنید، می‌توانید از همان لحظه از آن درآمد کسب کنید. چگونه؟ با اجاره دادن آن. در واقع وقتی شما اقدام به خرید مسکن می‌کنید، بسته به اینکه در چه شهر، موقعیت و شرایطی خریداری کرده‌اید، به راحتی می‌توانید مستأجری مناسب پیدا کنید و بخشی از هزینه‌های خرید مسکن و نگهداری آن را از این طریق پوشش دهید.

بیشتر بخوانید: سرمایه گذاری با 50 میلیون تومان [ایده های منطقی و پر سود]

بااین‌حال، خرید مسکن در مقایسه با زمین هزینه نگهداری و تعمیرات بیشتری دارد. در واقع مسکن در طول زمان مستهلک می‌شود درحالی‌که زمین این ویژگی را ندارد. در مقابل هم مسکن یک تقاضای همیشگی دارد و اگر به سراغ محله‌های پرتقاضا رفته باشید، راحت‌تر می‌توانید با رشد قیمت در طول چند سال، سرمایه‌تان را چندبرابر کنید.

معایب مزایای سرمایه‌ گذاری در زمین

در مقابل خرید خانه، شما این گزینه را هم دارید که زمین بخرید. برای خرید زمین باید به موارد بیشتری مسلط باشید و پیچیدگی‌های بیشتری را در نظر بگیرید: زمین موردنظرتان چه کاربری دارد؟ اگر کاربری زمین کشاورزی است، آیا زمین دسترسی مناسب به آب دارد؟ اگر کاربری زمین آزاد است، آیا مکان مناسبی برای ساخت‌وساز در آینده کوتاه‌مدت هست؟ بررسی تمام این موارد به شما کمک می‌کند تا زمینی را برای خرید انتخاب کنید که آینده سرمایه‌ گذاری در ملک را برایتان روشن کند. مزایای سرمایه‌گذاری در زمین کم نیست اما باید تمام جوانب را در نظر بگیرید.

مزایای سرمایه گذاری در ملک

حالا فارغ از این که چه ملکی را خریداری کنید، بیایید نگاهی به مزایای سرمایه گذاری در ملک داشته باشیم. خرید ملک برای سرمایه‌گذاری بلندمدت در نظر گرفته می‌شود. پس اگر شما هم به فکر این روش سرمایه‌گذاری هستید، باید نگاهی بلندمدت داشته باشید و حداقل سه سال را برای بازه سرمایه‌گذاری خود در نظر گرفته باشید.

مزایا سرمایه گذاری در زمین

امکان کسب درآمد از سرمایه‌گذاری

با وجود اینکه سرمایه‌گذاری در ملک سرمایه شما را قفل می‌کند، اما شما امکان کسب درآمد از سرمایه‌گذاری خود را دارید. اگر زمین بخرید که کاربری کشاورزی داشته باشد، با کشت محصولات کشاورزی و پیدا کردن یک روش فروش خلاقانه، می‌توانید درآمد خوبی از کشاورزی بسازید. اگر هم مسکن خریداری کنید، که از همان روز اول می‌توانید با اجاره دادن مسکن تا حدودی هزینه‌های آن را جبران نمایید.

بیشتر بخوانید: مزایای سرمایه گذاری؛ اهمیت و لزوم سرمایه گذاری را بدانید

حفظ ارزش دارایی نسبت به تورم

اگر این دغدغه را دارید که ارزش دارایی‌تان نسبت به تورم حفظ شود یا حتی بیشتر از تورم رشد کند، املاک گزینه‌های مناسبی هستند. البته در این نگاه شما نباید در چندماه توقع رشد قیمت و کسب سود داشته باشید. بلکه در سرمایه‌گذاری در املاک باید نگاه‌تان بلندمدت باشد و برای این سرمایه‌گذاری 3 تا 5 سال به صورت حداقلی زمان بگذارید.

امنیت سرمایه در گذر زمان

جدای از حفظ ارزش سرمایه، امنیت سرمایه هم مهم است. بازار مسکن یکی از آن بازارهایی است که نسبتاً به شکلی آزاد فعالیت می‌کند و چندان تحت تأثیر بحران‌ها قرار نمی‌گیرد. در نتیجه اگر پیش‌بینی می‌کنید که در سال‌های آتی بحران‌های اقتصادی یا سیاسی وجود داشته باشد، مسکن و املاک گزینه‌هایی امن در برابر بحران‌ها هستند.

تنوع‌بخشی به سبد سرمایه‌گذاری

از نکات مثبت سرمایه‌ گذاری در املاک، تنوع‌بخشی به پرتفوی سرمایه‌گذاری شماست. در واقع با ورود به املاک شما به یک بازار جدید قدم گذاشته‌اید. بلندمدت بودن کسب بازدهی از املاک نیز باعث می‌شود تا در طول بازه سرمایه‌گذاری، فرصت زیادی از شما سلب نشود و تنها همان تحقیق اولیه برای پیدا کردن بهترین گزینه سرمایه‌گذاری در بازار املاک کافی باشد.

قابلیت استفاده شخصی

برخورداری از املاک این امکان را به شما می‌دهد تا توسط خودتان یا خانواده مورد استفاده قرار بگیرد. داشتن یکی دو مسکن اضافی همواره عملکردی هوشمندانه است و به نوعی یک حرکت آینده‌نگر نیز محسوب می‌شود.

معایب سرمایه گذاری در مسکن و خانه

در کنار تمامی ویژگی‌های مثبتی که درباره‌شان صحبت کردیم، برخی نکته‌های منفی نیز در این زمینه وجود دارد. برای همین باید هدف خود از سرمایه‌گذاری و مدت زمانی که به آن سرمایه نیاز ندارید را مشخص کنید. هرگز در بازار ملک با پولی که در کوتاه‌مدت به آن نیاز دارید، وارد نشوید. در ادامه مفصل‌تر درباره معایب سرمایه‌ گذاری در مسکن صحبت می‌کنیم.

معایب سرمایه گذاری در خانه

راکد شدن پول و نقدشوندگی پایین از مهمترین معایب سرمایه گذاری در خانه

منفی‌ترین ویژگی برای سرمایه‌گذاری در املاک همین است که مانند برخی دیگر از بازارها، قابلیت نقدشوندگی بالایی ندارد. بازار مسکن دوره‌های رونق و رکود متوالی دارد و زمانی که وارد دوره رکودی خود می‌شود، تعداد معاملات مسکن با افت شدیدی روبه‌رو می‌شود. در نتیجه پیدا کردن مشتری دست به نقد که به قیمت روز اقدام به خریداری ملک شما کند، کار دشواری است.

بیشتر بخوانید: بهترین سرمایه گذاری با سود بالای 30 درصد چیست؟

برای همین است که گفته می‌شود نگاه‌تان به سرمایه‌گذاری در ملک باید چندساله باشد. اگر شما بخواهید در مدت کوتاهی و به هر ضرب‌وزوری ملک خود را به فروش برسانید، مخصوصاً اگر در دوره رکود مسکن باشید، مجبور خواهید شد تا زیر قیمت واقعی ملک را بفروشید و در نتیجه سود شما با کاهش روبه‌رو می‌شود.

نیاز به سرمایه اولیه بالا

خرید مسکن و زمین نیازمند سرمایه اولیه بالاست. حتی اگر بخواهید خانه‌ای اقتصادی در یک شهری مانند تهران یا حتی حومه آن خریداری کنید، باید هزینه‌ای میلیاردی داشته باشید. سرمایه در این مقیاس در دست همه نیست و اگر هم باشد، سرمایه‌ای نیست که بتوانید آن را برای چند سال رها کنید و نیازش نداشته باشید. پس این را بدانید که برای سرمایه‌گذاری در ملک باید سرمایه اولیه و آزاد بالایی داشته باشید.

پیچیدگی‌های حقوقی

در معامله املاک شما باید هوشیارتر از همیشه باشید. خطرات و فرصت‌ های سرمایه‌ گذاری در ملک تنها به رشد قیمت در طول زمان یا راکد شدن پول خلاصه نمی‌شود. در خریداری ملک باید نکته‌های حقوقی، مالکیت و نحوه فروش را از منظرهای قانونی بررسی کنید تا کلاهی سرتان نرود. توصیه می‌کنیم که در زمینه املاک بدون دریافت مشاوره تخصصی دست به خرید نزنید.

بیشتر بخوانید: مالیات سرمایه گذاری چیست؟ + انواع مالیات بر درآمد سرمایه گذاری

هزینه‌های پنهان

سرمایه‌گذاری در ملک هزینه‌های پنهان بسیاری دارد که شاید در نگاه اول چندان برایتان مهم نباشد. از مالیات خانه‌های خالی، تا عوارض شهرداری و بعد از همه، هزینه‌های تعمیرات و نگهداری خانه جزو هزینه‌های پنهان این روش سرمایه‌گذاری محسوب می‌شوند. بهتر است پیش از سرمایه‌گذاری، تمامی این هزینه‌ها را برای بازه سرمایه‌گذاری چندساله خود محاسبه کنید.

راهنمای سرمایه‌گذاری موفق در مسکن

ریسک‌ های سرمایه‌ گذاری در ملک به قدری است که گاهی ممکن است افراد را از مزایای این سرمایه‌گذاری منصرف کند. بااین‌حال اگر احساس می‌کنید که می‌خواهید بخشی از سرمایه‌تان را درگیر این بازار کنید، در ادامه نکته‌هایی را برایتان شرح می‌دهیم تا بتوانید بهتر از همیشه تصمیم بگیرید.

مزایا و معایب سرمایه گذاری در املاک

شناخت بازار املاک: چه گزینه‌ای بهتر از همه است؟

در هر شهری بازار املاک پیچیدگی‌های خاص خودش را دارد. همچنین اگر می‌خواهید خانه خریداری کنید، باید محله‌های مختلف را بشناسید و ویژگی هر کدام و میزان تمایل بازار به خرید خانه در آن منطقه را بدانید. شناخت این بازار به شما این کمک را می‌کند تا خانه‌ای را خریداری کنید که در زمان فروش آن، خیلی اذیت نشوید.

برنامه‌ریزی واقع‌بینانه

باید یک برنامه واقع‌بینانه برای سرمایه‌گذاری در املاک داشته باشید. این بازار با بازارهای دیگر یک تفاوت اساسی دارد: نیازمند صبر برای رسیدن به بازدهی است. پس اگر صبر کافی نداشته باشید، نمی‌توانید بازدهی دلخواهی از این بازار کسب کنید. سعی کنید واقع‌بین باشید و با سرمایه‌ای که به آن در کوتاه‌مدت نیاز دارید وارد این بازار نشوید.

بیشتر بخوانید: سرمایه گذاری در خارج و روش های ورود به بازارهای خارجی

استفاده از تخصص دیگران

مشاوره تخصصی در بازار املاک می‌تواند تا حد زیادی شما را با واقعیت‌های این بازار روبه‌رو کرده و گزینه‌های مناسب سرمایه‌گذاری را نشان‌تان بدهد. در نتیجه وقتی می‌خواهید سرمایه خود را وارد بازار املاک کنید، باید از دیگران هم کمک بخواهید و مشاوره بگیرید. بازار مسکن پیچیدگی‌های زیادی دارد و شاید به تنهایی نتوانید صفر تا صد آن را بیاموزید.

حفظ تنوع در سبد سرمایه‌گذاری

حتی اگر فکر می‌کنید بازار املاک بهترین بازار ممکن در ایران است، باید اصل تنوع را در سرمایه‌گذاری خود رعایت کنید. اگر تمام سرمایه‌تان را روی ملک بگذارید، جدای از جا ماندن از دیگر فرصت‌های سرمایه‌گذاری، احتمالاً یک جایی به دردسر کمبود نقدینگی برخورد می‌کنید و از آنجایی‌که املاک بازدهی مستمر ندارند و نمی‌توانند خیلی سریع نقد شوند، مجبور می‌شوید تا بخشی از سرمایه‌گذاری خود را پایین‌تر از قیمت واقعی به فروش برسانید.

مزایای سرمایه گذاری رو مسکن در تورم

چه بازارهایی بهتر از مسکن وجود دارد؟

بازار املاک یکی از محبوب‌ترین بازارهای بلندمدتی برای سرمایه‌گذاری است. اما اگر کسی مایل نباشد که برای مدت طولانی سرمایه‌اش راکد بماند، آیا راه بهتری برای سرمایه‌گذاری دارد؟ جواب مثبت است. بازارهای مختلفی مثل طلا و بورس نیز هستند که علاوه بر بازدهی مناسب نسبت به تورم، نقدشوندگی بسیار بیشتری هم دارند. در نتیجه اگر مایل به سرمایه‌گذاری با بازه زمانی کوتاه‌تری هستید، می‌توانید به این بازارها هم فکر کنید.

بیشتر بخوانید: سرمایه گذاری برای حفظ ارزش پول و دارایی در زمان تورم

یکی دیگر از بازارهایی که ضمن پربازده بودن، باعث می‌شود تا سرمایه شما در چرخش باشد، سرمایه‌گذاری به روش تأمین سرمایه جمعی است. در این روش سرمایه شما در کنار دیگر سرمایه‌ها کارهای بزرگی را رقم زده و بازدهی درشت‌تری را هم کسب می‌کند.

کراد فاندینگ چیست؟

کرادفاندینگ یا تأمین سرمایه جمعی روشی است که در‌ آن سرمایه‌گذاران خرد در کنار هم یک جریان سرمایه‌ای بزرگ ایجاد می‌کنند و با این سرمایه در طرح‌های مختلف، از تولید تا استارتاپ‌های با پتانسیل بالا، سرمایه‌گذاری می‌کنند. ریسک کراد فاندینگ بستگی به طرحی دارد که شما برای سرمایه‌گذاری انتخاب می‌کنید. البته در این میان روش‌هایی هم هست تا شما با خیالی راحت بتوانید سرمایه‌گذاری کنید.

بیشتر بخوانید: کرادفاندینگ چیست؟ آنچه که در مورد تامین مالی جمعی باید بدانید

با سود بالا از طریق دونگی سرمایه‌گذاری کنید

دونگی یک پلتفرم سرمایه‌گذاری به روش کراد فاندینگ است. دونگی به شما کمک می‌کند تا بتوانید طرح‌های سرمایه‌گذاری، میزان بازدهی احتمالی در پایان دوره سرمایه‌گذاری و همچنین میزان ریسک هر طرح را تخمین بزنید. در وب‌سایت دونگی می‌توانید اطلاعات طرح‌ های سرمایه‌ گذاری مختلف، از زنجیره‌های تولید تا استارتاپ‌های پرپتانسیل را شناسایی کرده و درباره هر کدام مطالعه کنید. همچنین شما می‌توانید از خدمات مشاوره سرمایه گذاری دونگی برای یک سرمایه‌گذاری مطمئن استفاده کنید.

سرمایه گذاری تضمینی

جمع‌بندی

سرمایه‌گذاری در بازار املاک گزینه‌ای محبوب است اما همه‌چیز در محبوبیت خلاصه نمی‌شود! نقدشوندگی پایین و راکد شدن سرمایه دو تا از معایب سرمایه‌ گذاری در خانه است که همواره باید در نظر داشته باشید. در این مطلب ضمن بررسی مزایا و معایب سرمایه‌گذاری در املاک، تفاوت‌های مسکن و زمین و ویژگی‌های سرمایه‌گذاری در هر کدام، تلاش کردیم تا بازاری دیگر را هم به شما معرفی نماییم.

سوالات متداول

بستگی دارد به گزینه هایی که مد نظر دارید. اگر یک زمین با آب و پتانسیل رشد بالا می شناسید، زمین بخرید. اگر خانه ای با قیمت مناسب در یک منطقه پر تقاضا پیدا کردید، خانه بهتر است. در این مطلب هم ویژگی های سرمایه گذاری روی هر کدام را به تفصیل بررسی کرده ایم.

بازار مسکن با دوره های رونق و رکود روبه رو است. بهترین زمان سرمایه گذاری در مسکن وقتی است که به پایان یک دوره رکود نزدیک می شوید و هنوز دوره رونق شروع نشده است. در چنین زمانی می توانید املاک را با قیمتی بسیار مناسب خریداری کنید.

در روش های سنتی خیر؛ خرید مسکن و زمین هزینه بالایی دارد. اما اکنون گزینه های به روزی در اختیار شما قرار دارد که با آن ها می توانید با سرمایه پایین هم در ملک سرمایه گذاری کنید. برای مثال، صندوق های املاک و مستغلات در بورس که به تازگی آن ها را می بینیم، با هز میزان سرمایه ای امکان سرمایه گذاری در ملک را فراهم کرده اند.

صندوق های املاک و مستغلات این امکان را برای سرمایه گذاران فراهم می کنند تا با هر میزان سرمایه بتوانند در بازار املاک و بازدهی بالای آن شریک شوند. همچنین دردسرهای حقوقی و خرید مسکن را ندارند و در نتیجه شما می توانید تنها با چند کلیک در این بازار سرمایه گذاری کنید.

اگر در زمان خرید ملک به فکر این هستید که چگونه خروج موفق و پرسودی از این بازار داشته باشید، باید بدانید که بهترین زمان فروش ملک، در اواخر دوره های رونق است. برای اینکه دوره رونق و رکود را از هم متمایز کنید، می توانید تعداد معاملات ماهانه مسکن را بر اساس آمارهای بانک مرکزی رصد نمایید.