خانه / وبلاگ و مقالات / بهترین سرمایه گذاری با پول کم؛ سهام، صندوق یا کرادفاندینگ

بهترین سرمایه گذاری با پول کم؛ سهام، صندوق یا کرادفاندینگ

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ مقالات

سرمایه گذاری با بودجه پایین

برخلاف گذشته، حالا حتی با مبالغ اندک هم می‌توانید اقدام به سرمایه‌ گذاری کنید. توسعه روش‌ها و ابزارهای سرمایه‌گذاری این امکان را برایتان فراهم کرده تا بتوانید بدون دردسر و با هر مبلغی اقدام به خرید دارایی‌های مختلف کنید. در این مقاله، از روش های سرمایه گذاری با بودجه پایین و می‌گوییم و سپس امن‌ترین، سریع‌ترین و جدید‌ترین شیوه سرمایه گذاری با پول کم را معرفی می‌کنیم.

فهرست مطالب:

مهم‌ترین چالش سرمایه گذاری با پول کم

مهم‌ترین مسئله‌ای که سرمایه گذاری با بودجه پایین دارد، اندک بودن بازدهی ریالی آن است. برای مثال، 50 درصد سود برای یک سرمایه خرد مانند یک میلیون تومان برابر با 500 هزار تومان خواهد بود که اصلاً عدد بالایی نیست. در نتیجه زمانی که با مبالغ خرد اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کنید، نباید نگاهتان به بازدهی ریالی آن باشد. بلکه هدف شما باید حفظ ارزش سرمایه و حفظ قدرت خریدتان باشد.

بهترین راه های سرمایه گذاری با پول کم

برای سرمایه‌گذاری با پول کم راه‌های زیادی دارید. در واقع گستردگی ابزارهای سرمایه‌گذاری باعث شده تا شما با هر میزان سرمایه بتوانید در دارایی‌های مختلف، حتی املاک، سرمایه‌گذاری نمایید. بیایید بهترین راه‌های سرمایه‌گذاری با پول کم را بررسی کنیم.

بیشتر بخوانید: چطور یک سرمایه گذاری کم ریسک و پر بازده داشته باشیم؟

بازار سهام

بورس ایران با 500 هزار تومان هم امکان خرید سهم را به شما می‌دهد. در نتیجه شما با هر میزان از سرمایه می‌توانید اقدام به خرید سهم‌های بنیادی و سودساز کنید. مخصوصاً اگر دیدگاه بلندمدت داشته باشید، خرید سهام یکی از بهترین انتخاب‌ها برای شماست. توجه کنید که بازار سهام پر از فرصت‌های متنوع است و درعین‌حال، با وجود انواع شرکت‌ها و صنایع، ریسک‌هایش نیز متنوع خواهد بود.

بهترین روش سرمایه گذاری با پول کم

مزایای بازار سهام

سرمایه‌گذاری در سهام با پول کم مزایایی دارد.

  • بازار سهام تنوع زیادی دارد و صنایع زیادی در این بازار فعال هستند. در نتیجه سرمایه‌گذار امکان انتخاب صنعت موردعلاقه خود را دارد و تحلیل سودآوری هر صنعت برعهده خود اوست.
  • سود سهام در بازار سرمایه مرکب است. یعنی سود امروز شما به سرمایه شما اضافه شده و فردا مجموع آن‌هاست که برای شما سودآوری می‌کند.
  • سرمایه گذاری با پول کم در بازار سهام این فرصت را به شما می دهد که بتوانید تجربه‌هایی از حضور در یک بازار مالی به‌دست بیاورید. این تجربیات می‌تواند به شما کمک کند تا در مدیریت و سرمایه‌گذاری‌های بزرگ‌تر خود بهتر عمل کنید.

معایب بازار سهام

  • شما با خرید سهام یک شرکت در سود و زیان آن شرکت سهیم خواهید شد. بنابراین احتمال کاهش سرمایه شما وجود دارد.
  • درصد ریسک موجود در بازار سرمایه بالاست و احتمالاً از دست رفتن سرمایه شما یا کاهش ارزش آن وجود دارد.
  • ضرر در بازار سهام درست مانند سودآوری آن، مرکب محسوب می‌شود. به طور مثال زمانی که سرمایه یک میلیونی شما امروز 10 درصد ضرر کند، برای جبران آن باید کمی بیشتر از 11 درصد سود کنید.
  • بازار بورس ایران متاثر از تورم، دلار و تصمیمات دولتی یا سیاسی است. بنابراین شما حتی با در نظر گرفتن عوامل اقتصادی باید منتظر برخی اتفاقات غیرمنتظره در این بازار باشید.

بیشتر بخوانید: بهترین سرمایه گذاری میان مدت

صندوق‌های سرمایه‌گذاری

در بورس انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری از جمله صندوق سهام، طلا، مختلط و صندوق درآمد ثابت وجود دارد. هر کدام از این صندوق‌ها برای سرمایه‌گذاری در شرایط به‌خصوصی مناسب هستند. شما می‌توانید با ایجاد پرتفویی از صندوق‌ها، به صورت غیرمستقیم در بازار سهام، طلا، املاک و حتی کالاهایی مانند زعفران سرمایه‌گذاری کنید. خرید این صندوق‌ها نیز با پول کم در حد 500 هزار تومان امکان‌پذیر است.

بهترین راه برای سرمایه گذاری با پول کم

مزایای صندوق‌های سرمایه‌گذاری

  • تنوع دارایی، تنوع ریسک: در بین صندوق‌ها، صندوق‌های درآمد ثابت دارای ریسک پایین و سودآوری پایین هستند. تخمین دقیق سود صندوق ممکن نیست اما برحسب عملکرد گذشته صندوق‌ها میانگین بازدهی آن‌ها بین 25 تا 30 درصد سالانه است. همانطور که مشاهده می‌کنید، با وجود ریسک کم صندوق، بازدهی آن کمتر از تورم است و در نتیجه نمی‌تواند ارزش سرمایه شما را به صورت کامل حفظ کند. در مقابل شما به صندوق‌های مختلط هم دسترسی دارید که کمی ریسک بیشتری دارند و در نهایت صندوق‌های سهامی و اهرمی هستند که ریسک بسیار بالاتری دارند.
  • مناسب برای بلندمدت: صندوق‌های دیگر هم نیازمند تحلیل شرایط و بازار مربوطه هستند. صندوق‌های سهامی در زمان نزول بازار می‌توانند به کاهش ارزش سرمایه شما منجر شوند و صندوق‌های طلا برحسب تأثیرپذیری از قیمت دلار و انس جهانی طلا حرکت می‌کنند. بااین‌حال اگر نگاه بلندمدت داشته باشید، می‌توانید برحسب میزان ریسک‌پذیری خود، یک سبدی از صندوق‌ها را حتی با پول کم خریداری کنید.

معایب صندوق‌های سرمایه‌گذاری

  • احتمال جاماندن از فرصت‌های بازار وجود دارد.
  • ریسک کاهش ارزش سرمایه در صندوق‌های طلا، املاک، سهامی، کالایی و اهرمی شما را تهدید می‌کند.

بیشتر بخوانید: سرمایه گذاری با ضمانت بازگشت سرمایه (تضمین اصل سرمایه)

کرادفاندینگ؛ بهترین سرمایه گذاری با بودجه پایین

روش دیگری که برای سرمایه گذاری با بودجه پایین دارید، کرادفاندینگ است. در این روش سرمایه‌های خرد جمع می‌شوند و در نهایت در یک طرح سرمایه‌گذاری بزرگ به خلق ارزش می‌پردازند. در نتیجه تمامی مشارکت‌کنندگان، با هر میزان سرمایه، در سود و بازدهی آن طرح اقتصادی شریک می‌شوند. با کرادفاندینگ می‌توانید تا 40 درصد سود سالانه کم‌ریسک بسازید.

بهترین راه های سرمایه گذاری با پول کم

بیشتر بخوانید: کرادفاندینگ یا سرمایه گذاری با روش تامین مالی جمعی چیست؟

مزایای کرادفاندینگ

  • امکان سرمایه‌گذاری با سرمایه کم هم وجود دارد.
  • طرح‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری در آن تنوع زیادی دارند.
  • طرح‌های سرمایه‌گذاری در کرادفاندینگ شامل کسب‌وکارهای کوچک با حاشیه سود مناسب هم می‌شود.
  • ابزارهایی برای دریافت ضمانت پرداخت اصل سرمایه در نظر گرفته شده است.

معایب کرادفاندینگ

  • این احتمال وجود دارد که سرمایه‌پذیر به تعهدات خود عمل نکند.
  • نوسان در شرایط اقتصادی ممکن است باعث شود تا انتظارات و سود تخمینی توسط سرمایه‌پذیر برآورده نشود.

بیشتر بخوانید: پرسودترین سرمایه گذاری در ایران

مقایسه روش‌های سرمایه‌گذاری با پول کم

در بالا شما با 3 روش اصلی سرمایه‌گذاری با پول کم آشنا شدید. بازار بورس، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و کرادفاندینگ روش‌هایی هستند که شما با 500 هزار تومان و یک میلیون تومان هم می‌توانید با آن‌ها اقدام به سرمایه‌گذاری کنید.

برای مقایسه، در نظر بگیرید که سرمایه‌گذاری در بازار سهام به صورت مستقیم ریسک بالایی دارد. شما باید در ابتدا توانایی تحلیل تکنیکال، تحلیل بنیادی و مطالعه صورت‌های مالی شرکت‌ها را بیاموزید که نیازمند وقت و دانش تخصصی است. در مرحله باید انتخاب سهم مناسب از میان بیش از 200 سهم اصلی کار آسانی نیست.

حالا اگر بخواهید چند درجه کارتان را ساده‌تر کنید، می‌روید به سراغ صندوق‌های سرمایه‌گذاری. صندوق‌ها گزینه بسیار مطلوبی هستند برای افرادی که نمی‌خواهند یا نمی‌توانند وقت کافی برای آموزش و یادگیری معامله‌گری بگذارند. بااین‌حال صندوق‌ها نیز اصل سرمایه شما را تضمین نمی‌کنند (به جز صندوق‌های تضمین اصل سرمایه با شرایط خاص) و هیچ مسئولیتی هم در قبال میزان بازدهی ساخته‌شده ندارند.

بیشتر بخوانید: بهترین سرمایه گذاری در زمان بحران

روش آخر، یعنی کرادفاندینگ (Crowdfunding) یکی از جدیدترین روش‌ها برای سرمایه‌گذاری موفق در ایران است. در این روش تلاش زیادی برای اخذ ضمانت‌نامه‌های معتبر می‌شود تا سرمایه‌پذیر در قبال دریافت سرمایه شما، مسئولیت بپذیرد و با کار تمام‌وقت و تلاش کامل، در پی برآورده ساختن انتظارات شما برآید. از همین جهت است که در برخی از طرح‌ های سرمایه‌ گذاری به روش کرادفاندینگ، ضمانت‌نامه بانکی برای تعهد پرداخت اصل سرمایه و گاهی سود تخمینی اخذ می‌شود و خیال شما از بابت بازدهی سالانه سرمایه‌تان راحت است.

بهترین روش برای سرمایه گذاری با پول کم

دونگی؛ بهترین شیوه سرمایه گذاری با هر مقدار سرمایه

کرادفاندینگ یا روش تامین مالی جمعی یکی از بهترین مدل‌های به دست آوردن سود با پول کم است و تقریبا تمام مزایای یک سرمایه‌گذاری معمولی را در خودش دارد. منظور از تامین مالی جمعی هم این است که افراد با سرمایه کوچک بر روی توسعه کسب‌وکارها و یا طرح‌های تجاری و صنعتی متنوع سرمایه‌گذاری می‌کنند.
دونگی پلتفرمی است که امکان سرمایه‌گذاری با کمترین مبلغ و از طریق روش تامین مالی جمعی را برای ما فراهم کرده است. در دونگی ما می‌توانیم با سرمایه اندکی مثل یک میلیون تومان در طرح‌های تجاری متنوعی سرمایه‌گذاری کرده و در ازای آن سود سالانه دریافت کنیم. دونگی با ارزیابی طرح‌های سرمایه‌گذاری تلاش می‌کند تا در حد امکان ریسک سرمایه‌گذاری در طرح‌ها را برای شما کاهش دهد.

بیشتر بخوانید: پولمو کجا سرمایه گذاری کنم؟

ویژگی‌های شگفت‌انگیز دونگی برای سرمایه‌گذاری

دونگی ویژگی‌های زیادی دارد که سرمایه‌گذاری را برای ما آسان می‌کند.

  • امنیت: یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد دونگی، تلاش برای کاهش ریسک سرمایه‌گذاری و ایجاد امنیت برای اصل و سود سرمایه است. در همین راستا برخی از طرح‌ها برای اصل سرمایه ضمانت‌نامه تعهد پرداخت بانکی دارند و خیال شما از این بابت راحت است. می‌توان ادعا کرد که شما می‌توانید سرمایه‌گذاری بدون ریسک را هم با دونگی تجربه کنید.
  • دسترسی آسان: سرمایه‌گذاری در طرح‌های اقتصادی در دونگی با چند کلیک امکان‌پذیر است. شما بدون دردسر می‌توانید گزارش ارزیابی ریسک و بازدهی هر طرح را مطالعه کنید و در صورت تمایل با چند کلیک اقدام به سرمایه‌گذاری نمایید.
  • ارزیابی ریسک: کسب‌وکارهایی که برای سرمایه‌گذاری معرفی می‌شوند از فیلترهای مختلفی عبور کرده‌اند و از جهات مختلف در مدت زمان طولانی ارزیابی و بررسی شده‌اند. دونگی در مراحل بعد از جذب سرمایه هم از مدیران کسب‌وکارها درخواست می‌کند تا گزارش‌های مالی و حسابرسی ارائه دهند و به صورت دوره‌ای سرمایه‌گذاران را در جریان پیش‌برد طرح‌ها قرار دهند.
  • سرمایه‌گذاری خودکار: دونگی امکان سرمایه‌گذاری خودکار را هم دارد. ممکن است ما به حدی در جریان روزمرگی گرفتار باشیم که برخی از فرصت‌های سرمایه‌گذاری را از دست بدهیم. در این شرایط فقط کافی است از قابلیت سرمایه‌گذاری خودکار در دونگی استفاده کنیم.

برای اطلاعات بیشتر درباره سرمایه گذاری در طرح‌های کرادفاندینگ می‌توانید به صفحه مشاوره سرمایه گذاری دونگی مراجعه کنید و با کارشناسان ما در تماس باشيد.

استراتژی‌های موفقیت در سرمایه گذاری با پول کم

ما تا اینجا با یک نوع جدید از سرمایه گذاری حرفه ای به نام کرادفاندینگ یا همان تامین مالی جمعی آشنا شدیم و گفتیم دونگی امکان شروع سرمایه گذاری با کمترین مبلغ را برای ما ایجاد کرده است. با این حال برای اینکه بتوانیم بهترین نتیجه را از سرمایه گذاری خودمان به دست بیاوریم، باید تعدادی از استراتژی های فعالیت مالی را نیز در نظر بگیریم. این استراتژی‌ها به شرح زیر هستند که در ادامه بیشتر آنها را توضیح می‌دهیم.

بهترین سرمایه گذاری با پول کم

اهداف را قبل از شروع تعیین کنید

درست مثل هر فعالیت دیگری، کسب بود با پول کم هم نیاز به برنامه ریزی دارد. اگر شما می‌خواهید با 500 هزار تومان سرمایه گذاری بر روی یکی از طرح‌های دونگی را شروع کنید، قبل از انتخاب طرح مورد نظر اهداف خود را تعیین می‌کنید. از جمله اینکه می‌خواهید با سود به دست آمده، فرزندتان را در یک مدرسه غیرانتفاعی ثبت‌نام کنید یا اینکه هدف‌تان خرید یک ویلا در سواحل زیبای شمال است. وقتی هدف‌ها را تعیین کنید، مسیر پیش رو مشخص می‌شود. مثلا سرمایه گذاری با مبلغ دلخواه و حتی خیلی کم روی یک کسب و کار به مدت زمان خیلی بیشتری نیاز دارد تا شما به سودی برسید که بتوانید با آن ویلا بخرید، پس احتمالا تعداد سرمایه گذاری های کوچک خود را افزایش می‌دهید. پس یادمان باشد که تعیین اهداف مهم‌ترین بخش قبل از شروع سرمایه گذاری است.

بهترین سرمایه گذاری برای هر شخص

مسئله این است که تعریف بهترین سرمایه گذار برای افراد مختلف متفاوت است. ممکن است دوست ما ترجیح دهد سرمایه گذاری را از بورس شروع کند ولی ما تامین مالی جمعی را انتخاب کنیم. به هر حال بورس ریسک‌های بیشتری هم دارد و شیوه جدیدی هم نیست اما باز هم افراد مختلف، بنا به دلایل مختلف نگرش‌های متفاوتی نسبت به سرمایه گذاری دارند. اگر شیوه تامین مالی جمعی را برای سرمایه گذاری با پول کم انتخاب می‌کنیم، پس این شیوه برای شرایط فعلی ما بهترین گزینه است.

بیشتر بخوانید: بهترین سرمایه گذاری شخصی کدام است؟

تنوع در سبد سرمایه گذاری

صحبت کردن از ایجاد تنوع در سبد سرمایه گذاری ، یک بحث کلیشه‌ای است. تقریبا در همه مطالب اقتصادی و مالی به این نکته اشاره شده که ما باید دارایی‌های مختلفی را در سبد سرمایه گذاری خودمان قرار دهیم تا همیشه جریان سودآوری را حفظ کنیم. در کنار موضوع سبد، نکته دیگری هم هست که نشان می‌دهد استفاده از سرمایه گذاری های قبلی در سرمایه گذاری جدید می‌تواند موثر باشد.

نقش صبر در سرمایه گذاری

به هر حال در طرح‌های سرمایه گذاری با پول کم که اینجا به کرادفاندینگ اشاره کردیم، داشتن صبر و حوصله مهم است. بازه‌های زمانی پرداخت سود ماهانه و سالانه هستند و ما باید بتوانیم تا دریافت سود منتظر بمانیم. این صبر استراتژیک همان عنصری است که موفقیت ما را تضمین می‌کند.

بیشتر بخوانید: بهترین سرمایه گذاری با 10 میلیون تومان

از سود سرمایه گذاری قبلی در سرمایه گذاری جدید استفاده کنید

این یکی از بخش‌های جذاب و شیرین ماجرای سرمایه گذاری است و زمانی اتفاق می‌افتد که شما بعد از سرمایه گذاری با مبلغ کم، سود مورد نظرتان را به دست آورده‌اید و حالا در یک فرصت سرمایه گذاری جدید نیازی  نیست از درآمد فعلی‌تان برداشت کنید. در واقع شما با سود سرمایه گذاری قبلی، وارد سرمایه گذاری جدید می‌شوید. این همان نکته‌ای است که سرمایه گذاران حرفه‌ای از آن با مفهوم کار کردن پول برای صاحب پول یاد می‌کنند. البته ما به عنوان یک سرمایه گذار تدریجا به این جایگاه می‌رسیم و شرایطی را ایجاد می‌کنیم که در آن سود قدیمی منجر به سود جدید می‌شود.

سرمایه گذاری تضمین شده

جمع‌بندی

همانطور که دیدید سرمایه گذاری با پول کم امکان‌پذیر است. امروزه سرمایه‌گذاری یکی از انتخاب‌های ضروری در زندگی مالی افراد است و به دلایل مختلف از جمله جلوگیری از کاهش ارزش سرمایه، باید با دنیای سرمایه‌گذاری آشنا شویم. درصورتی‌که امروز شروع کنید، می‌توانید با همین 3 روش که گفتیم، سرمایه‌گذاری را با هر میزان سرمایه که در دسترس دارید شروع کنید.

سوالات متداول

برخی از طرح های سرمایه گذاری در کرادفاندینگ این میزان بازدهی سالانه را ممکن کرده اند و حتی با ضمانت نامه بانکی، اصل و گاهی سود تخمینی سرمایه گذاری را هم تعهد پرداخت داده اند.

دونگی امکان شروع سرمایه گذاری با کمترین سرمایه را فراهم کرده و سود تخمینی طرح های سرمایه گذاری در دونگی منطقی است. در این پلتفرم سرمایه گذاری، تضمین بازگشت اصل سرمایه، سرمایه گذاری بر روی طرح های پربازده و سرمایه گذاری خودکار امکان پذیر است.

شما می توانید با استفاده از روش تامین مالی جمعی با سرمایه گذاری در طرح های متنوع، ریسک سبد خود را با تنوع بخشیدن به آن، کاهش دهید.

به طورکلی پلتفرم دونگی هیچ کارمزدی از سرمایه گذاران دریافت نمی کند و بر اساس قانون، سرمایه گذاران در روش کرادفاندینگ از پرداخت مالیات معاف هستند.

بله. شما می توانید در این پلتفرم بر اساس استراتژی خود، سبد سرمایه گذاری متشکل از طرح های سرمایه گذاری متنوع تشکیل دهید.