خانه / وبلاگ و مقالات / آشنایی با صندوق سرمایه گذاری + راهنمای انتخاب بهترین صندوق ها

آشنایی با صندوق سرمایه گذاری + راهنمای انتخاب بهترین صندوق ها

۱۴۰۳/۰۲/۱۱ مقالات

انواع صندوق های سرمایه گذاری

یکی از بهترین روش‌هایی که بدون درگیر کردن مستمر شما، می‌تواند یک بازدهی معقول به سرمایه‌تان بدهد، صندوق سرمایه گذاری است. در این روش شما با استفاده از انواع صندوق‌ های سرمایه گذاری می‌توانید یک سرمایه‌گذاری بلندمدت با ریسک مشخص داشته باشید. وجود انواع متنوعی از این صندوق‌ها باعث شده تا کار شما راحت‌تر و ریسک پرتفویی که می‌چینید، کمتر شود. در این مطلب صفر تا صد صندوق‌ها را بررسی می‌کنیم: از معرفی و نحوه کارکرد صندوق‌ها تا معرفی انواع آن‌ها و آموزش روش چینش یک پرتفوی کامل با صندوق‌های سرمایه‌گذاری.

فهرست مطالب:

صندوق سرمایه گذاری چیست؟

در تعریف صندوق سرمایه گذاری به زبان ساده که به آن صندوق سرمایه گذاری مشترک (Mutual Fund) هم گفته می‌شود، می‌توان گفت که در واقع یک روش سرمایه‌گذاری است که طی آن، سرمایه افراد مختلف جمع‌آوری شده و سپس زیر نظر یک تیم متخصص در بازارهای مالی، مورد سرمایه‌گذاری در دارایی‌های مختلف قرار می‌گیرد. این سرمایه‌گذاری می‌تواند در سهام، طلا یا حتی زعفران باشد! همانطور که می‌بینید، به واسطه مدیریت تخصصی صندوق، بازدهی صندوق‌ها برای افرادی که حوصله فعالیت مستقیم در بازارها را ندارند، بسیار مطلوب است.

صندوق سرمایه گذاری چگونه است

درآمد مدیران صندوق از کجاست؟

با وجود مزایا و روش کاری که از صندوق‌ها گفتیم، شاید برایتان سؤال شود که پس درآمد مدیران و فعالین صندوق از کجا تأمین می‌شود؟ بیشتر فعالیت‌های فعالان بازار سرمایه بر پایه کارمزد است: چه صندوق‌ها و چه سبدگردان‌ها، بر اساس میزان کارمزدی که دریافت می‌کنند، می‌توانند فعالیت خود را گسترش دهند. در صندوق‌ها به دلیل نظارت و تعیین سازمانی درصد کارمزد، تفاوتی بین درصد کارمزد دریافتی صندوق‌ها وجود ندارد. این میزان کارمزد در اساسنامه و امیدنامه صندوق ذکر شده است. میزان کارمزد دریافتی صندوق‌ها در برابر فعالیت تخصصی آن‌ها بالا نیست و ارزش سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها را کاهش نمی‌دهد.

بیشتر بخوانید: مزایای سرمایه گذاری؛ اهمیت و لزوم سرمایه گذاری را بدانید

تضمینی برای اصل سرمایه در صندوق‌های سرمایه‌گذاری وجود دارد؟

در حالت کلی خیر. صندوق‌ها نیز مانند دیگر دارایی‌هایی که مورد سرمایه‌گذاری قرار می‌گیرند، تضمینی برای اصل سرمایه شما ندارند و ممکن است بر حسب شرایط بازار، اصل سرمایه شما هم وارد ضرر شود.

با گسترش ابزارهای سرمایه‌گذاری، این چالش نیز مورد بررسی قرار گرفته و یک راهکار تازه برای آن ایجاد شده است: صندوق‌هایی هستند که با وجود سهامی بودن، امکان تضمین اصل سرمایه را به شما می‌دهند. این صندوق‌ها برای تضمین اصل سرمایه، شرایطی مانند برداشت نکردن 6 ماهه سرمایه‌گذاری دارند اما در نهایت تضمین می‌کنند که اگر اصل سرمایه شما وارد زیان شد، نیازی نیست که نگران آن باشید و می‌توانید پس از مدت مشخصی سرمایه‌گذاری، اصل سرمایه خود را مطالبه کنید.

به جز صندوق‌های تضمین اصل سرمایه، دیگر صندوق‌های بازار هیچ تضمینی برای سود یا اصل سرمایه شما نمی‌دهند و شما قبل از سرمایه‌گذاری در صندوق باید ریسک معاملات را بپذیرید. بنابراین این سوال که صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری چند درصد سود می‌دهند، از پایه سوال اشتباهی است؛ چون سود صندوق‌ها قابل پیش‌بینی نیست.

انواع صندوق های سرمایه گذاری

یکی از بهترین مزیت‌های صندوق، تنوع آن است. انواع صندوق سرمایه گذاری از نظر دارایی به وجود آمده است و دست شما برای انتخاب زمینه سرمایه‌گذاری کاملاً باز است. با پیشرفت ابزارهای سرمایه‌گذاری، تمامی دارایی‌ها می‌توانند در قالب صندوق‌ها امکان سرمایه‌گذاری را حتی با سرمایه کوچک فراهم کنند. در ادامه شما را با انواع صندوق‌ های سرمایه گذاری آشنا می‌کنیم.

صندوق سرمایه گذاری برای نوزادان

صندوق سرمایه گذاری سهامی

یکی از مشهورترین انواع صندوق، صندوق سهامی است. صندوق‌های سهامی موظف هستند تا حداقل 70 درصد از دارایی خود را در بازار سهام سرمایه‌گذاری کنند. در نتیجه بازدهی این نوع از صندوق‌ها وابستگی زیادی به شرایط بازار سهام دارد. چینش صحیح پرتفوی، تنوع‌بخشی به سبد سرمایه‌گذاری و افزایش سرمایه‌گذاری در سهام در زمان رونق بازار، از جمله فعالیت‌هایی است که مدیران صندوق می‌توانند برای بیشینه کردن بازدهی صندوق انجام دهند.

بیشتر بخوانید: چطور یک سرمایه گذاری کم ریسک و پر بازده داشته باشیم؟

نوع خاص صندوق سهامی: صندوق اهرمی

صندوق‌های اهرمی که در یکی دو سال اخیر ایجاد شده‌اند و کلی هم طرفدار دارند، می‌توانند به نوعی با استفاده از اهرم بازدهی بیشتری نسبت به شاخص بسازند. البته زیان آن‌ها نیز بیشتر از شاخص خواهد بود. صندوق اهرمی در واقع نوعی صندوق سهامی است که واحدهای ممتاز آن، واحدهای اهرمی بوده و واحدهای عادی آن در واقع واحدهایی از یک صندوق درآمد ثابت است. در نتیجه صندوق‌های اهرمی با در اختیار داشتن منابع بیشتر می‌توانند سود و زیان بیشتری نیز بسازند. ریسک بالاتر در کنار انتظار بازدهی بیشتر از ویژگی‌های صندوق اهرمی است.

صندوق با درآمد ثابت

جایگزین بانک برای بورسی‌ها، صندوق با درآمد ثابت (Fixed Income) است. این صندوق‌ها سعی می‌کنند تا با سرمایه‌گذاری در اوراق مشارکت، به نوعی درآمد خود را ثابت نگه دارند. توجه کنید که سود این صندوق‌ها ثابت نیست و می‌تواند نوسان داشته باشد. البته ریسک منفی شدن بازدهی صندوق‌های درآمد ثابت خیلی کم است و جز در شرایط خاص و به مدت خیلی محدود، مشاهده نشده است.

صندوق‌های درآمد ثابت ملزم هستند تا 90 درصد دارایی‌های خود را در اوراق سرمایه‌گذاری کنند و حداکثر 10 درصد از دارایی خود را به سپرده بانکی (برای داشتن نقدینگی کافی)، سهام و یا اوراق دیگر اختصاص دهند. مدیریت صحیح این صندوق‌ها در کنار خرید و فروش به موقع سهام می‌تواند بازدهی این صندوق‌ها را بهینه سازد.

بیشتر بخوانید: سرمایه گذاری با 50 میلیون تومان [ایده های منطقی و پر سود]

سود صندوق‌های درآمد ثابت می‌تواند به دو شکل پرداخت ماهانه به حساب و افزایش قیمت روز واحدهای صندوق به افراد پرداخت شود. همچنین با وجود اینکه بازدهی صندوق‌های درآمد ثابت معمولاً بیشتر از نرخ بانکی است، اما با هر صندوق با دیگری متفاوت است و برخی بیشتر و برخی کمتر سود سالانه می‌سازند.

صندوق سرمایه‌گذاری طلا

یکی دیگر از محبوب‌ترین صندوق‌های سرمایه‌گذاری، صندوق‌ های سرمایه گذاری با پشتوانه طلا است. این صندوق‌ها همانطور که از نامشان برمی‌آید ملزم هستند تا بیشتر دارایی خود را در شمش طلا، سکه، گواهی سکه و موارد مشابه سرمایه‌گذاری کنند و باقی نقدینگی را هم می‌توانند در اوراق با درآمد ثابت سرمایه‌گذاری کنند.

صندوق های سرمایه گذاری طلا

خریدوفروش اوراق مشتقه طلا، مدیریت صحیح درصد طلا، سکه و شمش مورد نگهداری و مدیریت صحیح حباب صندوق از جمله ویژگی‌هایی است که یک صندوق با پشتوانه طلا باید داشته باشد. صندوق‌ های سرمایه گذاری طلا در بورس تنوع بالایی دارند و شما برای انتخاب بهترین گزینه، باید به حباب، فاصله قیمت روز تا ناو و همچنین ترکیب دارایی‌های طلای صندوق دقت کنید.

صندوق سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات

یکی از بازارهای جذاب برای سرمایه‌گذاری، بازار املاک است. بازار املاک به واسطه سرمایه زیادی که نیاز دارد، از دسترس بسیاری از افراد خارج است و سرمایه‌گذاران خاص و ثروتمند خود را دارد. دو سالی می‌شود که صندوق‌های املاک نیز وارد بورس شده‌اند و فعالیت خود را آغاز کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: پس انداز یا سرمایه گذاری؛ کدام بهتر است؟

در حالت ایده‌آل، این صندوق‌ها قرار است بازدهی مشابه بازدهی املاک را به سرمایه‌گذاران خود بدهند. بااین‌حال به دلیل تازه‌تأسیس بودن و شفاف نبودن نحوه محاسبه ناو صندوق، هنوز نمی‌توان روی معاملات این صندوق حساب باز کرد. اما انتظار می‌رود در آینده‌ای نزدیک، سرمایه‌گذاران خرد هم بتوانند با ابزارهایی مثل صندوق سرمایه گذاری املاک، در بازدهی این بازار نیز شریک شوند.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری با پشتوانه کالا

دسته دیگری از صندوق‌ها، صندوق‌هایی با پشتوانه کالا هستند. در حال حاضر مشهورترین کالایی که می‌توانید با استفاده از صندوق روی آن سرمایه‌گذاری کنید، زعفران است. صندوق‌های سرمایه‌گذاری زعفران موظف هستند تا با خرید گواهی سپرده زعفران، از رشد قیمت این کالا بهره‌مند شوند. روش تحلیل این صندوق‌ها به صورت بنیادی نیازمند شناخت چرخه‌های بازار زعفران است.

مزایای صندوق‌های سرمایه‌گذاری که باید بدانید

صندوق های سرمایه گذاری مشترک

صندوق‌ها یک ابزار کارآمد برای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم هستند که تا حد زیادی می‌توانند در وقت و هزینه‌های شما صرفه‌جویی کنند. با وجود صندوق‌های متنوع، دیگر نیازی نیست که ساعت‌ها وقت خود را صرف تحلیل بازار کنید یا اینکه برای فراگیری تخصص سرمایه‌گذاری هزینه بالایی برای آموزش دیدن بپردازید. با صندوق‌ها می‌توانید بدون دردسر یک سرمایه‌گذاری مطمئن را تجربه کنید. در ادامه برخی از مهم‌ترین مزایای صندوق سرمایه گذاری را با هم بررسی می‌کنیم.

  • ریسک کمتر: صندوق‌های سرمایه‌گذاری توسط تیم متخصص مدیریت می‌شود. مدیریت سرمایه، مدیریت ریسک، معامله‌گر و تحلیل‌گر تنها برخی از عناوین شغلی فعال در یک صندوق سرمایه‌گذاری است و اغلب هر کدام تیم تخصصی مربوط به خود را دارند. در نتیجه شما با خرید صندوق ریسک به مراتب کمتری را تجربه می‌کنید.
  • تنوع دارایی‌ها: صندوق‌ها از نظر دارایی بسیار متنوع هستند. با وجود صندوق‌ها شما می‌تونید از اوراق با درآمد ثابت که تقریباً ریسکی ندارد تا سهام که نسبتاً پرریسک‌تر است را خریداری کنید. این تنوع به شما این امکان را می‌دهد تا بتوانید تنها با استفاده از صندوق‌ها، یک سبد سرمایه‌گذاری متنوع بچینید.
  • مدیریت حرفه‌ای: صندوق‌هایی که بازدهی بالاتری نسبت به صندوق‌های مشابه خود می‌سازند، این بازدهی بهتر را مدیون مدیریت خود هستند. مدیران صندوق می‌توانند با خرید و فروش به موقع دارایی‌ها، استفاده از مهندسی مالی و ابزارهای مشتقه بازدهی صندوق را بیشینه کنند. شما هم با انتخاب یک صندوق با عملکرد عالی، در مزایای این مدیریت حرفه‌ای شریک می‌شوید.
  • دسترسی و خریدوفروش آسان: وقتی صحبت از سرمایه‌گذاری می‌شود، برخی از افراد به فکر دردسرهای آن می‌افتند. امروزه با ایجاد ابزارهای سرمایه‌گذاری جدید و متنوع، دردسرهای سرمایه‌گذاری خیلی کمتر شده است. در همین مورد صندوق، شما تنها با داشتن کد بورسی و ثبت‌نام در یک کارگزاری به صورت آنلاین، می‌توانید به طیف وسیع و متنوعی از بهترین صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری دسترسی داشته باشید.
  • بدون نیاز به دانش معامله‌گری: خریدوفروش صندوق‌ها نیاز چندانی با دانش معامله‌گری یا ترید ندارد. اگر هدفتان سرمایه‌گذاری بلندمدت است، حتی نیازی به بررسی چارت‌های صندوق سرمایه‌گذاری ندارید. البته توجه کنید که در هر نوع سرمایه‌گذاری شما ممکن است متحمل چند وقت نوسان منفی هم بشوید اما در بلندمدت، اگر انتخاب‌های درستی داشته باشید، بازدهی مناسبی کسب خواهید کرد.

بیشتر بخوانید: سرمایه گذاری با 150 میلیون تومان: 7 روش عالی که باید امتحان کنید

معایب صندوق‌های سرمایه‌گذاری چیست؟

چه صندوق سرمایه گذاری خوبه

درست است که صندوق‌ها یکی از بهترین ابزارها هستند اما بدون عیب هم نیستند. به‌هرحال استفاده از هر ابزار و روشی با ایراداتی هم همراه است. البته که در نهایت شما باید هزینه-فایده یک روش را بررسی کنید و به هر روش سرمایه‌گذاری که فایده‌اش بیشتر از هزینه‌ها و معایبش بود، اکتفا کنید. در ادامه چند مورد از معایب صندوق‌ها را با همدیگر بررسی می‌کنیم.

  • ریسک زیان: درهرصورت در صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیز ریسک زیان حتی برای اصل سرمایه شما وجود ندارد. (تنها صندوق‌های تضمین اصل سرمایه این ریسک را ندارند.) البته این ریسک بیشتر متوجه کوتاه‌مدت است و اگر نگاه شما بلندمدت و بیش از یک سال باشد، احتمال سود کردن شما بیشتر از زیان دیدن است.
  • نیازمند صبر و حوصله: نباید پس از خرید صندوق بلافاصله انتظار رشد قیمت و در نتیجه سود داشته باشید. هر روز پرتفوی خود را چک نکنید و برای یک مدت کوتاه منفی شدن را نادیده بگیرید. باید صبر داشته باشید تا ارزش دارایی‌ها به مرور زمان افزایش یابد تا در نهایت تقاضا بر عرضه غلبه کرده و قیمت دارایی‌های شما هم زیادتر شود.
  • نداشتن کنترل بر ریزدارایی‌ها: در خرید صندوق شما می‌توانید زمینه سرمایه‌گذاری خودتان را انتخاب کنید اما نمی‌توانید ریزجزئیات دارایی‌ها را تغییر دهید. برای مثال، زمانی که صندوق سرمایه گذاری سهامی می‌خرید، نمی‌توانید سهم‌های خریداری‌شده و پرتفوی صندوق را به دلخواه خود تغییر دهید. در واقع با خرید صندوق شما باید به مدیریت و تیم صندوق اعتماد کنید.
  • احتمال فاصله گرفتن از ناو صندوق: ناو یا خالص ارزش دارایی، قیمتی است که هر روز برای صندوق‌ها اعلام می‌شود و قیمت صندوق باید حول ناو نوسان داشته باشد. به‌خصوص درباره صندوق‌هایی که در بورس معامله می‌شوند، به واسطه عرضه و تقاضای آزاد، احتمال فاصله گرفتن از ناو وجود دارد. وقتی قیمت از ناو بیشتر شود، به اصطلاح حباب مثبت ایجاد شده است و ریسک خرید در این قیمت بالاست. در مقابل این احتمال وجود دارد که قیمت صندوق کمتر از ناو شود و به ناو هم نرسد. این اتفاق برای دو صندوق دولتی عرضه‌شده، پالایش و دارا یکم افتاده است و هر کدام 15 تا 30 درصد اختلاف قیمت با ناو دارند و قیمت صندوق به اندازه رشد دارایی‌ها، افزایش نداشته است. البته با بازارگردانی و چاره‌جویی‌های مدیریت صندوق‌ها، احتمال اتفاق افتادن چنین شرایطی کم است اما درهرصورت به عنوان یک ریسک باید آن را مدنظر داشته باشید. چراکه صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری در بورس به صورت آزاد و بر اساس عرضه و تقاضا قیمت می‌خورند و احتمال فاصله گرفتن از ناو را دارند.

بیشتر بخوانید: آشنایی با بهترین روش سرمایه گذاری برای تازه کارها

انتخاب بهترین صندوق سرمایه گذاری در 3 قدم!

صندوق‌های سرمایه‌گذاری بسیار متنوع شده‌اند. برای مثال تعداد صندوق‌های سهامی فعال (بورسی و غیربورسی) به 132 عدد رسیده است. این تنوع باعث شده تا شما بتوانید عملکرد مدیران و تیم‌های هر صندوق را با دیگری مقایسه کنید و در نهایت بهترین صندوق را برای سرمایه‌گذاری انتخاب نمایید.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری

در اینجا به چند مورد کلی اشاره می‌کنیم تا با آن بتوانید نوع یا انواع صندوقی که می‌خواهید سرمایه‌گذاری کنید را انتخاب کنید و در قدم بعدی راه مقایسه صندوق‌ها با یکدیگر را به شما می‌آموزیم.

قدم اول: تحلیل ریسک و بازده صندوق

در قدم اول باید ببینید تا چه میزان می‌خواهید ریسک کنید و چه بازدهی‌ای از صندوق انتظار دارید. اگر آدم ریسک‌گریزی هستید، صندوق‌های مختلط (ترکیب سهام و اوراق درآمد ثابت) و صندوق‌های طلا برای شما گزینه‌های مناسبی هستند. اگر آدم ریسک‌پذیری هستید و قصد دارید برای بلندمدت سرمایه‌گذاری کنید، ترکیب صندوق‌های سهامی و صندوق‌های کالایی برایتان مناسب است.

در این میان می‌توانید تفاوت‌هایی هم ایجاد کنید: مثلاً قسمتی از سرمایه را برای پوشش ریسک به طلا اختصاص دهید، در دوران رونق بازار از صندوق‌های اهرمی بخرید و موارد مشابه دیگر. این اقدامات به بهینه کردن سرمایه‌گذاری شما کمک بسیاری می‌کند.

قدم دوم: پیدا کردن صندوقی با بهترین عملکرد

قدم بعدی، مقایسه صندوق‌ها با یکدیگر و انتخاب بهترین صندوق است. از آنجایی‌که صندوق‌های مشابه بسیار زیاد هستند شما باید بتوانید عملکرد آن‌ها را با هم مقایسه و یک گزینه را از میان آن‌ها انتخاب کنید. این مورد را در بخش بعدی به صورت مفصل بررسی می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: بهترین سرمایه گذاری با 1 میلیارد تومان

قدم سوم: چینش پرتفوی سرمایه‌گذاری با صندوق‌ها

حالا وقت آن است که سبد سرمایه‌گذاری خود را با صندوق‌ها تکمیل کنید. در این مرحله برحسب ریسک‌پذیری و مدت سرمایه‌گذاری، درصدهایی از سرمایه را به صندوق‌هایی با دارایی‌های مختلف اختصاص دهید. هرچقدر ریسک‌گریزتر هستید، درصد بیشتری از سرمایه را به سمت انواع صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت و صندوق‌ های سرمایه گذاری طلا ببرید و هرچقدر ریسک‌پذیری شما بیشتر است، از صندوق‌های سهامی، کالایی و مختلط بیشتر بخرید.

چگونه صندوق‌ها را با همدیگر مقایسه کنیم؟

فرض کنید که می‌خواهید 40 درصد از سرمایه خود را صندوق سهامی بخرید. در چنین شرایطی، چگونه می‌خواهید از بین صندوق‌های سهامی، یکی را انتخاب کنید؟ مقایسه صندوق‌ها با یکدیگر چندان سخت نیست و اگر چند معیار برای مقایسه صندوق‌ها را بشناسید، به راحتی می‌توانید بیشترین سود صندوق‌ های سرمایه گذاری را دریافت کنید. تمامی اطلاعات زیر در رابطه با صندوق‌ها را می‌توانید از سایت فیپیران دریافت کنید. 

صندوق سرمایه‌گذاری

مقایسه بازدهی سالانه صندوق‌ها

اولین معیار برای پیدا کردن بهترین صندوق سرمایه گذاری، مقایسه بازدهی سالانه آن‌هاست. فقط توجه کنید که بازدهی سالانه صندوق‌هایی از یک دارایی را باید با هم مقایسه کنید. مثلاً بازدهی سالانه صندوق‌های طلا را با همدیگر و بازدهی سالانه صندوق‌های سهامی را هم با همدیگر. چراکه نوع دارایی است که بازه سودآوری صندوق را تعیین می‌کند.

بیشتر بخوانید: بهترین روش سرمایه گذاری برای کارآفرینی در ایران

مدت زمان فعالیت

در مقایسه صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری همواره فاکتور تجربه و زمان را هم در نظر بگیرید. صندوق‌هایی که عملکردشان در طولانی‌مدت تثبیت شده باشد، در اولویت قرار دارند.

بررسی ضرایب آلفا و بتا

پس از آنکه صندوق‌هایی را بر اساس مدت زمان فعالیت و بازدهی سالانه لیست کردید، نوبت به بررسی ضرایب آلفا و بتا می‌رسد. می‌دانید که این دو ضریب چه اطلاعاتی به شما می‌دهند؟

  • ضریب آلفا: ضریب آلفا نشان‌دهنده نسبت بازدهی صندوق به شاخص مربوطه است. برای مثال اگر ضریب آلفای یک صندوق سهامی 25 باشد، یعنی این صندوق نسبت به شاخص سهام، 25 درصد بازدهی بهتری داشته است.
  • ضریب بتا: ضریب بتا نوسان یک صندوق را با نوسان بازار مقایسه می‌کند: ضریب بتای منفی یعنی صندوق برخلاف جهت بازار حرکت می‌کند و ضریب بتای مثبت یعنی هم‌جهت با بازار حرکت می‌کند. به عنوان مثال اگر ضریب بتای یک صندوق برابر با 1.2 باشد، یعنی در هر 10 درصد نوسان شاخص، این صندوق میانگین 12 درصد نوسان داشته است.

صندوقی خوب است که ضریب آلفای آن مثبت (هرچقدر مثبت‌تر بهتر) و ضریب بتای مثبت و زیر 1 داشته باشد. در این حالت بازدهی صندوق می‌تواند بهتر از بازار باشد و درعین‌حال در زمان نزول بازار، ریزش کمتری را تجربه کند.

کرادفاندینگ؛ روشی نوین برای سرمایه‌گذاری

اگر به هر دلیلی سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها نمی‌تواند نیاز شما را برآورده کند یا همچنان فکر می‌کنید که دانش کافی برای خرید صندوق ندارید، می‌توانید کرادفاندینگ (Crowdfunding) را امتحان کنید. کراد فاندینگ روشی است که در آن سرمایه‌های خرد جمع شده و روی یک طرح مشخص، سرمایه‌گذاری می‌کنند. در نتیجه افراد می‌توانند حتی با سرمایه کوچک، در سود طرح‌های اقتصادی بزرگ شریک شوند.

بیشتر بخوانید: کرادفاندینگ چیست؟ آنچه که در مورد تامین مالی جمعی باید بدانید

انواع صندوق سرمایه گذاری

کرادفاندینگ یا تأمین مالی جمعی یک روش جدید برای سرمایه‌گذاری است که مزایا و معایب خودش را دارد. در ادامه چند مورد از مزیت‌ها و معایب این روش در مقایسه با صندوق‌های سرمایه‌گذاری را بررسی می‌کنیم.

  • ریسک بالا: کراد فاندینگ به واسطه ارتباطش با صنعت، عدم قطعیت‌های بسیاری دارد و در نتیجه ریسک سرمایه‌گذاری در آن بالاست. البته ابزارهایی برای کاهش این ریسک وجود دارد.
  • ابزارهای کاهش ریسک: برخلاف صندوق‌های سرمایه‌گذاری، در تأمین مالی جمعی می‌توان به واسطه منابع بانکی سرمایه‌پذیر و تعهدنامه بانکی، پرداخت اصل سرمایه سرمایه‌ گذار را ضمانت کرد. این ضمانت‌نامه به صورت بانکی در ابتدای سرمایه‌گذاری دریافت می‌شود. این ابزار در صندوق‌ها نیست و به جز صندوق‌های تضمین اصل سرمایه، مابقی صندوق‌ها ضمانتی در قبال اصل و سود سرمایه ندارند.
  • تنوع بیشتر در سرمایه‌گذاری: اگر تمایل دارید در کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ، طرح‌های اقتصادی تولیدی و خدماتی سرمایه‌گذاری کنید، کرادفاندینگ بهترین راه شماست. این مورد در قالب صندوق‌های جسورانه نیز وجود دارد اما به شفافیت طرح‌های ارائه‌شده در دونگی نیست. اگر می‌خواهید دونگی را بیشتر بشناسید، ادامه مطلب برای شماست.

بیشتر بخوانید: سرمایه گذاری با سود بالاتر از سود بانکی (با ضمانت نامه بانکی تعهد پرداخت اصل و سود)

دونگی پلتفرم تأمین مالی جمعی در ایران

دونگی به عنوان پلتفرم واسطه، طرح‌های سرمایه‌گذاری را بررسی و مواردی که برای عرضه به عموم مناسب است را لیست می‌کند. شما می‌توانید به راحتی و با چند کلیک در طرح سرمایه‌گذاری دلخواه خود سرمایه‌گذاری کنید. برخی از طرح‌ها با ضمانت‌نامه بانکی پرداخت اصل سرمایه را تضمین داده‌اند. در نتیجه در دونگی می‌توانید گزینه‌هایی را پیدا کنید که ریسک کمتری دارند. اگر به سرمایه‌گذاری کم ریسک علاقه‌مند هستید، همین حالا طرح‌ های سرمایه‌ گذاری دونگی را بررسی کنید.

برای اطلاعات بیشتر درباره سرمایه گذاری در طرح‌های کرادفاندینگ می‌توانید به صفحه مشاوره سرمایه گذاری دونگی مراجعه کنید و با کارشناسان ما در تماس باشید.

سوالات متداول

با توجه به سایت فیپیران 11 نوع صندوق داریم که از این میان 6 نوع از صندوق ها شامل صندوق در صندوق، املاک و مستغلات، در سهام، مختلط، کالایی و درآمد ثابت برای سرمایه گذاری پیشنهاد می شوند.

میزان سود صندوق ها قابل پیش بینی نیست و هیچ صندوقی سود تضمینی ندارد.

سرمایه های خرد با سپرده شدن به مدیریت صندوق در دارایی موردنظر سرمایه گذاری و توسط یک تیم متخصص مدیریت می شوند. درآمد مدیران و افراد شاغل در صندوق به واسطه دریافت کارمزد تأمین می گردد.

صندوق ها از نظر روش معامله به 2 دسته قابل معامله در بورس (ETF) و صدور-ابطالی تقسیم بندی می شوند. صندوق قابل معامله به صندوقی گفته می شود که ذیل یک نماد در بورس به صورت آنلاین قابل خریدوفروش است.

به صندوق هایی که 90 درصد از دارایی خود را در اوراق های بهاداری مثل اوراق مشارکت سرمایه گذاری می کنند، صندوق با درآمد ثابت گفته می شود.