خانه / وبلاگ و مقالات / آموزش اصول بازار سرمایه [گام های پایه و اولیه در سرمایه گذاری]

آموزش اصول بازار سرمایه [گام های پایه و اولیه در سرمایه گذاری]

۱۴۰۳/۰۲/۱۳ مقالات

اصول بازار سرمایه

دنیای سرمایه گذاری یک دنیای پیچیده است. سرمایه گذاران با شرایط بازار اغلب در حال تغییر روبرو هستند. بنابراین باید برای دستیابی به نتایج بهتر از برخی اصول پیروی کنند. اصول پایه در بازار سرمایه موفق بسیار ساده است. این اصول می‌توانند به شما کمک کنند تا یک استراتژی بلندمدت موثر برای دستیابی به اهداف مالی خود طراحی کنید. ما در این مقاله به آموزش اصول بازار سرمایه (گام های اولیه در بازار سرمایه گذاری) می‌پردازیم و مهم‌ترین اصول را مورد هدف قرار می‌دهیم

فهرست مطالب:

زود سرمایه گذاری کنید

شروع زودهنگام یکی از بهترین راه‌ها برای ایجاد ثروت است. سرمایه‌گذاری برای مدت زمان طولانی‌تر، موثرتر از انتظار برای داشتن مقدار زیادی پس‌انداز یا جریان نقدی برای سرمایه‌گذاری است. معمولا اصطلاحی به نام اثر گلوله برفی در بین سرمایه گذاران به گوش می‌رسد. گلوله برفی به این معناست که هر چه سرمایه گذاری سریع‌تر انجام شود سرمایه اولیه همواره بیشتر می‌شود. زیرا همواره می‌توان سودهای دریافتی را نیز سرمایه گذاری کرد. 

بیشتر بخوانید: سرمایه چیست؟ انواع، مفاهیم و مثال

اساسا، شما نه تنها مبلغ اولیه سرمایه گذاری شده، بلکه هرگونه سود انباشته، سود سهام و سود سرمایه را نیز می‌توانید افزایش ‌دهید. هر چه مدت زمان بیشتری سرمایه گذاری کنید، زمان بیشتری برای بازگشت سرمایه شما وجود دارد. سرمایه گذاری زودهنگام می‌تواند در دراز مدت نتیجه بخش باشد. 

به طور منظم سرمایه گذاری کنید

نظم در سرمایه گذاری اغلب به اندازه شروع زودهنگام آن مهم است. در واقع سرمایه‌گذاری باید در کنار کسب درآمد از شغلی که دارید به عنوان یک اولویت برای شما باقی بماند. داشتن یک رویکرد منظم می‌تواند به شما کمک کند در طول زمان ثروت بیشتری برای خود بسازید.

آموزش اصول پایه در بازار سرمایه

هنگامی ‌که به طور منظم سرمایه گذاری می‌کنید، می‌توانید به هر نوع بازاری (صعودی، نزولی، ثابت) نیز دسترسی داشته باشید. لازم نیست نگران تلاش برای یافتن زمان مناسب برای سرمایه گذاری باشید. با سرمایه‌گذاری منظم می‌توانید زمانی که قیمت‌ها پایین است واحدهای سرمایه‌گذاری بیشتر و زمانی که قیمت‌ها بالاست، واحدهای کمتری را خریداری کنید. این می‌تواند میانگین هزینه سرمایه گذاری شما را در دراز مدت کاهش دهد. سرمایه گذاری مقدار کمی ‌پول به صورت مداوم می‌تواند به هموارسازی بازده در طول زمان و کاهش نوسانات کلی سبد سهام شما کمک کند.

به اندازه کافی سرمایه گذاری کنید

اصل سوم از مجموعه اصول پایه در بازار سرمایه، سرمایه گذاری به اندازه کافی است. دستیابی به اهداف بلند مدت مالی شما با پس انداز کافی از همین امروز شروع می‌شود. پس انداز برای یک هدف اصلی مانند خانه، تحصیلات پس از متوسطه یا بازنشستگی نیاز به تفکر و تصمیم گیری قابل توجهی دارد. بسیار مهم است که بدانید برای داشتن یک سبد سرمایه گذاری برای تحقق اهداف آینده خود چقدر باید سرمایه گذاری کنید.

بیشتر بخوانید: بهترین سرمایه گذاری با پول کم؛ سهام، صندوق یا کرادفاندینگ

به طور کلی، هر چه امروز بیشتر سرمایه گذاری کنید، در آینده برای رسیدن به هدفی که در ذهن دارید، به سرمایه گذاری کمتری نیاز خواهید داشت. درآمد فعلی شما نقطه شروع مفیدی برای محاسبه اهداف بلندمدت خاص مانند نیازهای مربوط به زمان بازنشستگی است. 

برای سرمایه گذاری خود برنامه داشته باشید

اصل بعدی در بین اصول پایه در بازار سرمایه داشتن برنامه است. وقتی بازارها متلاطم می‌شوند، حتی سرمایه گذاران باتجربه نیز می‌توانند بیش از حد روی حرکات کوتاه مدت متمرکز شوند. این می‌تواند منجر به تصمیم گیری‌های عجولانه شود. به عنوان مثال، سرمایه گذاران می‌بینند که بازارها بالا می‌روند و خرید می‌کنند. حال اگر ببینند که بازارها سقوط می‌کنند، اعتمادشان را از دست می‌دهند و با ضرر می‌فروشند. کلید اجتناب از تصمیم گیری‌های عجولانه در سرمایه گذاری، حفظ دیدگاه و تمرکز بر سرمایه گذاری بلندمدت است.

بیشتر بخوانید: چطور یک سرمایه گذاری کم ریسک و پر بازده داشته باشیم؟

با داشتن یک برنامه خوب ساختار یافته، می‌توانید با اطمینان به آن متعهد بمانید. در این صورت می‌دانید که نوسانات روزانه بازار احتمالاً تاثیر کمی ‌بر اهداف بلندمدت شما خواهد داشت. به یاد داشته باشید همیشه رویدادهایی وجود دارد که در کوتاه مدت بر بازارهای مالی تاثیر می‌گذارند اما تاثیری در درازمدت ندارند.

پورتفولیوی خود را متنوع کنید

یکی دیگر از اصول بازار سرمایه تنوع بخشیدن به سبد سرمایه گذاری است. وقتی صحبت از سرمایه گذاری می‌شود، یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای مدیریت ریسک و افزایش احتمال موفقیت، داشتن انواع سرمایه گذاری است. شما باید پورتفولیوی خود را متنوع کنید. زیرا بازارهای مالی مختلف در یک زمان به یک شکل حرکت نمی‌کنند. در نقاط مختلف چرخه بازار، انواع مختلفی از سرمایه گذاری‌ها مانند وجه نقد، سهام و... پیشرو هستند یا عقب می‌مانند. آنها ممکن است به تغییرات مختلف واکنش متفاوتی نشان دهند. منظور تغییراتی مانند تورم، چشم انداز درآمد شرکت‌ها، تغییر در نرخ بهره و... است.

اصول اولیه در بازار سهام

وقتی تنوع ایجاد می‌کنید، موقعیت بهتری برای بهره‌گیری از فرصت‌های سرمایه‌گذاری‌ مختلف به دست می‌آورید. سرمایه‌گذاری‌هایی که ارزششان افزایش می‌یابد، می‌توانند سرمایه‌هایی را که عملکرد خوبی ندارند، متعادل کنند.

بیشتر بخوانید: سرمایه گذاری با ضمانت بازگشت سرمایه (تضمین اصل سرمایه)

با تنوع بخشیدن به سبد خود، می‌توانید زیان را در زمان رکود بازار به حداقل برسانید و به بازده سرمایه گذاری پایدارتری دست یابید. برای ایجاد یک پورتفولیوی متنوع، پیشنهادات زیر را در نظر بگیرید:

  • روی ترکیبی از سهام، اوراق قرضه و سایر دارایی‌ها مانند املاک و مستغلات یا کالاها سرمایه گذاری کنید.
  • سرمایه گذاری‌های خود را در بخش‌های فناوری، مراقبت‌های بهداشتی، مالی و کالاهای مصرفی تخصیص دهید.
  • با سرمایه گذاری در بازارهای داخلی و بین المللی از نظر جغرافیایی برای خود تنوع ایجاد کنید.
  • سرمایه گذاری در صندوق‌های شاخص یا قابل معامله در بورس (ETF) را در نظر بگیرید که تنوع فوری را در یک بازار یا بخش خاصی از بازار فراهم می‌کند.

تنوع به کاهش ریسک مرتبط با سرمایه گذاری‌های فردی کمک می‌کند و ثبات کلی سبد شما را افزایش می‌دهد. 

برای سرمایه خود ارزش زمانی قائل شوید 

اصل ششم از مجموعه اصول بازار سرمایه ارزش زمانی قائل شدن برای سرمایه است. مفهوم ارزش زمانی سرمایه یک اصل اساسی در امور مالی است. این مفهوم بیان می‌کند که مقدار معینی از پول، امروز، ارزش بیشتری نسبت به همان مقدار در آینده دارد. با درک این اصل، می‌توانید تصمیمات آگاهانه‌تری برای سرمایه گذاری بگیرید و ارزش جریان‌های نقدی آتی را ارزیابی کنید. 

نسبت ریسک به بازده را در نظر بگیرید

در امور مالی، ریسک و بازده همواره در کنار هم مطرح می‌شوند. رابطه آنها برای سرمایه گذاران به منظور ارزیابی و مدیریت پرتفوی سرمایه گذاری، بسیار مهم است. هر چه بازده یک سرمایه گذاری بیشتر باشد، ریسک مرتبط با آن نیز بیشتر می‌شود. انواع مختلفی از ریسک‌ها در دنیای مالی وجود دارد:

  • ریسک بازار: این ریسک به نوسانات در بازار اشاره دارد که می‌تواند بر ارزش سرمایه گذاری‌ها تاثیر بگذارد.
  • ریسک اعتبار: این ریسک زمانی به وجود می‌آید که وام گیرنده تعهدات بدهی خود را بازپرداخت نکند.
  • ریسک نقدینگی: این ریسک به توانایی خرید یا فروش سریع سرمایه گذاری بدون تاثیر قابل توجهی بر قیمت آن اشاره دارد.برای کاهش ریسک و در عین حال به حداکثر رساندن بازده، تنوع بخشی به سبد سرمایه گذاری بسیار مهم است. با تنوع بخشی می‌توانید بازدهی پایدارتری را در طول زمان بدست آورید.

اصول پایه در بازار مالی

بیشتر بخوانید: بهترین سرمایه گذاری با سود بالای 30 درصد چیست؟

تنوع بخشی موثر شامل سرمایه گذاری در ترکیبی از دارایی‌ها و تخصیص سرمایه گذاری در بخش‌های مختلف برای به حداقل رساندن تاثیر رکود هر صنعت است. همچنین، به طور مرتب سبد خود را بررسی و متعادل کنید تا بتوانید تنوع خود را حفظ نمایید. درک رابطه بین ریسک و بازده و مدیریت آن از طریق تنوع می‌تواند سبد سرمایه‌گذاری انعطاف‌پذیرتری ایجاد کند. 

بودجه بندی سرمایه‌ای داشته باشید

اصل بعدی از مجموعه اصول بازار سرمایه (گام های اولیه در بازار سرمایه گذاری) توجه به بودجه بندی سرمایه است. بودجه بندی سرمایه فرآیندی است که شرکت‌ها برای ارزیابی سرمایه گذاری‌های بالقوه و تخصیص منابع از آن استفاده می‌کنند. این مورد شامل تجزیه و تحلیل هزینه‌ها و منافع پروژه‌های مختلف برای تعیین دوام و بازده بالقوه آنها است. دو تکنیک رایج مورد استفاده در بودجه بندی سرمایه عبارتند از ارزش فعلی خالص (NPV) و نرخ بازده داخلی (IRR).

NPV ارزش فعلی جریان‌های نقدی آتی را با تنزیل آن‌ها به ارزش فعلی‌شان محاسبه می‌کند. اگر NPV مثبت باشد، سرمایه گذاری بازدهی بیشتری نسبت به هزینه اولیه ایجاد خواهد کرد. از سوی دیگر، IRR نرخی است که در آن NPV پروژه برابر با صفر است. این نرخ نشان دهنده بازگشت سرمایه‌ای است که پروژه به دست می‌آورد.

بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع تیپ شخصیت سرمایه گذاری

درک بودجه بندی سرمایه به شرکت‌ها کمک می‌کند تا تصمیمات سرمایه گذاری آگاهانه‌تری بگیرند. کسب و کارها می‌توانند سودآوری و رشد خود را با تجزیه و تحلیل سرمایه گذاری‌های بالقوه بر اساس بازده و ریسک‌های مورد انتظار خود به حداکثر برسانند.

درک هزینه سرمایه گذاری

درک هزینه سرمایه گذاری یکی از اصول ابتدایی سرمایه گذاری است. هزینه سرمایه گذاری نشان دهنده حداقل بازدهی است که یک شرکت باید از سرمایه گذاری‌های خود کسب کند تا سرمایه گذاران خود را راضی نگه دارد. محاسبه هزینه سرمایه گذاری هم تامین مالی بدهی و هم سهام را در نظر می‌گیرد.

توجه به جریان‌های نقدی از مهمترین اصول بازار سرمایه

جریان نقدی اصطلاحی کلی برای تراز خالص پولی است که در یک مقطع زمانی خاص به داخل و خارج از یک کسب و کار حرکت می‌کند. این مورد نیز یک اصل مالی کلیدی است که باید درک کرد. در اصول بازار سرمایه چندین نوع جریان نقدی وجود دارد:

  • جریان نقدی عملیاتی: وجه نقد خالص حاصل از فعالیت‌های عادی تجاری
  • جریان نقدی سرمایه گذاری: وجه نقد خالص حاصل از فعالیت‌های سرمایه گذاری
  • جریان نقدی تامین مالی: وجه نقد خالص حاصل از فعالیت‌های مالی، مانند پرداخت بدهی، حقوق صاحبان سهام و پرداخت سود سهام.

آشنایی با اصول اصلی بازار سرمایه

این جریان‌های نقدی در کنار هم، تصویری از خالص جریان نقدی را که در یک دوره خاص رخ داده است، ترسیم می‌کنند.

یک نوع دیگر از جریان نقدی وجود دارد که دانستن آن خالی از لطف نیست؛ جریان نقدی آزاد که مقدار خالص وجه نقد باقی مانده پس از پرداخت مالیات است. در این جریان نقدی، استهلاک و تغییرات سرمایه در گردش حساب می‌شود و مخارج سرمایه‌ای (اموال، تجهیزات و سرمایه گذاری‌های فناوری) از آن کم می‌شود. به طور خلاصه پول نقدی است که نیازی به تخصیص در جایی ندارد.

بیشتر بخوانید: سرمایه گذاری حرفه ای چیست و یک سرمایه گذار حرفه ای چه می کند؟

دسای در کتاب پیشرو با امور مالی، جریان نقدی آزاد را «نیروانای مالی» می‌نامد، زیرا اغلب برای اندازه‌گیری موفقیت مالی یک شرکت استفاده می‌شود. هنگامی ‌که شرکت شما جریان‌های نقدی رایگان ایجاد می‌کند، در واقع، شما آن را به دست آورده‌اید. این پول نقد معیاری است که سرمایه گذاران هنگام تصمیم گیری در مورد محل تخصیص وجوه به دنبال آن هستند و شما می‌توانید از آن برای ارائه بازده به سهامداران استفاده کنید. همچنین می‌توان آن را در کسب و کار شما سرمایه گذاری کرد تا جریان نقدی آزاد بیشتری برای دوره‌های بعدی ایجاد کند.

کم بخرید، نگه دارید، سپس بالا بفروشید

با خرید یک دارایی در قیمت بالا و فروش آن در قیمت پایین و خرید یک دارایی دیگر با قیمت بالا به دلیل FOMO (ترس از دست دادن) و سپس فروش در هفته بعد و تکرار این چرخه، سرمایه شما خیلی زود نابود می‌شود. اجتناب از این الگو یکی از اصول بازار سرمایه است که متاسفانه بسیاری از مردم گرفتار آن هستند. مثلاً سهامی ‌را زمانی که در بالاترین قیمت است خریداری می‌کنند و هفته بعد آن را می‌فروشند زیرا نتیجه‌ مثبتی دریافت نمی‌کنند. سپس آنها این الگو را بارها و بارها هر هفته تکرار می‌کنند و در عین حال به ضررهای کوچک یا حتی بزرگ خود در طول زمان ادامه می‌دهند.

بیشتر بخوانید: اهداف سرمایه گذاری و الزامات آن

به یاد داشته باشید، خرید در قیمت بالا و فروش در قیمت بالاتر درست نیست، بلکه خرید باید در قیمت پایین و فروش در قیمت بالا باشد. 

حباب‌ها را تشخیص دهید و از آن دوری کنید

منظور از حباب‌ زمانی است که قیمت یک دارایی به شدت بالا می‌رود و همه در بازار به سمت آن حرکت می‌کنند. در اینجا به چند نمونه حباب که در طول تاریخ رخ داده اشاره می‌کنیم:

  • در سال 2000: حباب دات کام
  • در سال 2008: حباب املاک و مستغلات مسکن ایالات متحده
  • در سال 2017: حباب بیت کوین

بنابراین، به عنوان یک قاعده کلی، اگر همه در حال خرید یک دارایی خاص هستند، شما به سمت آن دارایی نروید. زیرا این یک نشانه از حباب بودن آن دارایی است. در سال 2017، افرادی بودند که چیزی در مورد ارز دیجیتال نمی‌دانستند اما وارد بازار آن شدند. بدین ترتیب حباب خطرناکی شکل گرفت و بعد از ترکیدن، سرمایه خیلی‌ها را نابود کرد. 

گام‌های اولیه در سرمایه گذاری

جمع‌بندی

تسلط بر اصول سرمایه برای هر کسی که اهل سرمایه گذاری است یا مشتاق کار در بازار سرمایه است بسیار مهم است. با درک این اصول، می‌توانید تصمیمات سرمایه گذاری آگاهانه‌تری بگیرید، به طور موثر ریسک را مدیریت کنید، یک سبد متنوع بسازید، سرمایه گذاری‌های بالقوه را ارزیابی کنید و تصمیمات مالی استراتژیک برای شرکت خود داشته باشید. در کل رعایت اصول بازار سرمایه می‌تواند شما را به یک سرمایه گذار موفق تبدیل کند.

در بازار سرمایه مفهومی تحت عنوان کرادفاندینگ وجود دارد که طبق آن یک شرکت سرمایه‌گذاری جوایزی را به سرمایه گذاران خود اهدا می‌کند تا مشتاق همکاری باشند. دونگی نیز این مفهوم را به کار می‌گیرد. اگر با دونگی همکاری کنید با حداقل مبلغ یک میلیون تومان می‌توانید در راه اندازی یک کسب و کار شریک شوید. در این صورت بدون اینکه دردسر راه اندازی یک کسب و کار را داشته باشید از سود آن بهره می‌برید.